613


اعجاز علمی نهج البلاغه 


خطبه ۱۲۶نهج البلاغه :


… والله لا إطور به ما سمر سمیر و ما إم نجم فی المإ نجما


… به خدا سوگند هرگز ستم نکنم و به ستم نزدیک نشوم تا


روزگار هست و تا ستاره ای به دنبال ستاره ای دیگر روان است.

↓↓↓↓↓↓↓


ستاره های دوتایی از کشفیات اخیر علم نجوم در جهان هستی می باشد،

بصورتی که بعضی از ستاره ها، یک ستاره جفت یا

یک ستاره همدم را در فاصله نزدیک خود دارند که در

حال حرکت با ستاره بزرگ تر هستند و جاذبه این ستاره ها 

بروی هم تاثیر گذار است. این ستارگان در اختر فیزیک بسیار مهمند، 

زیرا ویژگیهای مدار آنها، جرم و چگالی آنها را مشخص می کند.


و براستی چه شگفت انگیز است، این سخن مولا علی (ع)،


که نه تنها به چرخش ستارگان، بلکه به این ستارگان دوتایی هم اشاره شده است!!!!


چگونگی پیدایش جهان در کلام حضرت علی (علیه السلام )

666


اعجاز علمی نهج البلاغه


نهج البلاغه – خطبه ۹۱ :


وَ نَادَاهَا بَعْدَ إِذْ هِیَ دُخَانٌ، فَالْتَحَمَتْ عُرَى أَشْرَاجِهَا، 

وَفَتَقَ بَعْدَ الاِرْتِتَاقِ صَوَامِتَ أَبْوَابِهَا.


درحالیکه آسمان به صورت گاز متراکم بود به آن فرمان داد؛

پس رابطه های آن را برقرار ساخت سپس آنها را از

هم جدا کرد و بین آنها فاصله انداخت.

↓↓↓↓↓↓↓

یافته های دانشمندان در قرن بیستم نشان می‌دهد کهکشان‌ها در

حال دور شدن از یکدیگر هستند و جهان در حال انبساط است. 

حال اگر این انبساط را معکوس کنیم، در می‌یابیم که جهان د

ر حدود ۱۳.۷ میلیارد سال پیش به صورت توده ای گاز بسیار

داغ و فشرده بوده‌ که در اثر انفجاری عظیم شکل گرفته است.
قانون هابل، تابش زمینه ی کیهانی، فراوانی نسبی عناصر سبک و…

از شواهد این حقیقت عظیم میباشند.

شگفت آنکه امیرمؤمنان قرن ها پیش پرده از این اسرار علمی برداشته بودند…



اشاره نهج البلاغه به تاثیر جو زمین در پدیده چشمک زدن ستارگان


644


اعجاز علمی نهج البلاغه


خطبه اول نهج البلاغه :


“…فَسَوَّی مِنْهُ سَبْعَ سَمَوَاتٍ جَعَلَ سُفْلَاهُنَّ مَوْجاً مَکْفُوفاً …

ثُمَّ زَیَّنَهَا بِزِینَهِ الْکَوَاکِبِ… “


  از آن هفت آسمان را پدید آورد و


آسمان پایین را چون موج مهار شده قرار داد…


آنگاه فضای آسمان پایین را به وسیله


نور ستارگان درخشنده زینت بخشید…

↓↓↓↓↓↓↓

پس از تاکید خداوند در کتاب آسمانی قرآن، مبنی بر

درخشنده نشان دادن ستارگان در آسمان “پایین” (آیه ۶ صافات) ،

در نهج البلاغه نیز به این مورد اشاره شده است :

این درحالیست که قرنها بعد، کشف گردیده که نور در اثر 

عبور از لایه های جو زمین شکسته شده و با توجه به غلظت بالات

ر اتمسفر در نزدیکی سطح زمین اوج انحراف و شکست نور را

در پایین ترین لایه جو(تروپوسفر) خواهیم داشت که

باعث وقوع پدیده زیبای چشمک زدن ستارگان میشود.

با فاصله گرفتن از سطح زمین،

لایه های اتمسفر رقیق تر شده و در نگاه فضانوردان خارج از جو، 

نور ستارگان، ثابت دیده میشود.



چگونگی آفرینش زمین از زبان حضرت علی (ع)


668


اعجاز علمی نهج البلاغه


خطبه ۹۱ نهج البلاغه :

چگونگی آفرینش زمین 


…زمین را به موج‏های پر خروش، و دریاهای موّاج فرو پوشاند،

موج‏هایی که بالای آن‏ها به هم می‏خورد و در تلاطمی سخت،

هر یک دیگری را واپس می‏زد، چونان شتران نر مست،

فریاد کنان و کف بر لب، به هر سوی روان بودند. پس،

قسمت‏های سرکش آب از سنگینی زمین فرو نشست و

هیجان آنها بر اثر تماس با سینه زمین آرام گرفت، 

زیرا زمین با پشت بر آن می‏ غلطید…

↓↓↓↓↓↓↓

مطالعات دانشمندانی چون آلفرد وگنر و هری هس در

قرن بیستم به نظریه ای با نام “زمین ساخت ورقه ای” منجر شد که

حرکت لایه های پوسته ی زمین را با دلایل محکم بیان میکند و

نشان میدهد سطح خارجی سیاره ی ما بسیار پویاست.

اشاره امیرمؤمنان در عصر فقر علم، به تحرک لایه های

پوسته زمین و نیز حوادث آغاز شکل گیری کره زمین در

بیش از ۴ میلیارد سال پیش همچون دوران طوفان ها

و باران های سیل آسا، چه نامی جز معجزه دارد؟



کوه ها، تکیه گاه و میخ های نگهدارنده زمین


http://bavarbaran.ir/wp-content/uploads/2016/01/516-768x576.jpg


اعجاز علمی نهج البلاغه 


اشاره امیر مومنان علی (ع) به نقش کوه ها 


در خطبه ۲۱۱ نهج البلاغه ( در قدرت خداوند ) :


شگفتی آفرینش پدیده ها 


از نشانه های توانایی و عظمت خدا، و شگفتی ظرافتهای صنعت او

آن است که از آب دریای موج زننده، و امواج فراوان شکننده،

خشکی آفرید، و به طبقاتی تقسیم کرد، سپس طبقه ها را 

از هم گشود و هفت آسمان را آفرید، که به فرمان او برقرار ماندند،

و در اندازه های معین استوار شدند. و زمین را آفرید که 

دریایی سبز رنگ و روان آن را بر دوش می کشد،

زمین در برابر فرمان خدا فروتن، و در برابر شکوه پروردگاری تسلیم است، 

و آب روان از ترس او ایستاد،

و سپس صخره ها، تپه ها، و کوههای بزرگ را آفرید،

آنها را در جایگاه خود ثابت نگاه داشت، و

در قرارگاهشان استقرار بخشید، پس کوهها در هوا و ریشه های آن 

در آب رسوخ کرد، کوهها از جاهای پست و هموار سر بیرون کشیده و

کم کم ارتفاع یافتند، و ریشه آن در دل زمین ریشه دوانید،

قله ها سر به سوی آسمان برافراشت، و نوک آنها را طولانی ساخت،

تا تکیه گاه زمین، و میخهای نگهدارنده آن باشد، 

سپس زمین با حرکات شدیدی که داشت آرام گرفت،

تا ساکنان خود را نلرزاند، و آنچه بر پشت زمین است سقوط نکند، 

یا از جای خویش منتقل نگردد.

پس پاک و منزه است خدایی که زمین را در میان آنهمه از

امواج ناآرام، نگهداشت، و پس از رطوبت آن را خشک ساخت،

و آن را جایگاه زندگی مخلوقات خود گردانید، 

و چون بستری برایشان بگستراند، بر روی دریایی عظیم و

ایستاده ای که روان نیست و تنها بادهای تند آن را بر هم می زند، 

و ابرهای پرباران آن را می جنباند.

(و توجه به این شگفتی ها درس عبرتی است برای کسی که بترسد.)

بعد از اشارات زیبای قرآن در ایات متعدد به نقش کوه ها در

استواری زمین و داشتن وضعیتی همانند میخ

( ۷ نباء، ۱۵ نحل، ۳۱ انبیا، ۱۰ لقمان)

از امیر مومنان علی (ع) نیز، این اشاره زیبا در

خطبه ۲۱۱ نقل شده است و این درحالیست که

علم جدید در قرون اخیر به این شگفتی پی برده است .


« حال قضاوت با شما حقیقت جویان »



اشاره علی (ع) به نظریه حرکت خورشید در نهج البلاغه


646


اعجاز در کلام مولا علی (ع)


‍ خطبه ٩١ نهج البلاغه :


… وَ جَعَلَ شَمْسَهَا آیَهً مُبْصِرَهً لِنَهَارِهَا وَ قَمَرَهَا آیَهً مَمْحُوَّهً مِنْ لَیْلِهَا وَ

أَجْرَاهُمَا فِی مَنَاقِلِ مَجْرَاهُمَا وَ قَدَّرَ سَیْرَهُمَا فِی مَدَارِجِ دَرَجِهِمَاَ …


… و آفتاب را نشانه روشنی بخش روز، و ماه را،

با نوری کم رنگ برای تاریکی شب‏ها قرار داد، 

و آن دو را در مسیر حرکت خویش به حرکت در آورد، و

حرکت آن دو را دقیق اندازه گیری کرد تا در درجات تعیین شده حرکت کنند…

↓↓↓↓↓↓↓

ویلیام هرشل ، کسی بود که بعد قرن ها از گذشت قرآن و

نهج البلاغه ، نظریه حرکت خورشید را بیان کرد و این در صورتیست که

علی (ع) در مهد جهل و خرافات، 

به حرکت خورشید، ماه و وجود مدار حرکتی 

آنان اشاره کرده است.

قابل ذکر است که کپرنیک و گالیله، بعد قرنها، تنها به نظریه خورشید

مرکزی دست یافته بودند، که در آن نظریه هم خورشید را

به اشتباه ثابت و فاقد حرکت میدانستند و

تا قرن های اخیر از این حقیقت غافل بودند.



ساختار گوش از نظر مولاعلی (ع)

http://bavarbaran.ir/wp-content/uploads/2015/12/510-2-768x576.jpg




اعجاز علمی نهج البلاغه



حکمت هشتم نهج البلاغه :


از ویژگی های انسان در شگفتی مانید که :

• با پاره ای ” پی ” مینگرد 

• با ” گوشت ” سخن میگوید

• با “استخوان” می شنود

• و از” شکافی” نفس میکشد !!!



اشاره اعجاب آور مولا علی (ع) به گوش پنهان ملخ


643

اعجاز علمی نهج البلاغه


خطبه ١٨۵ نهج البلاغه :


…و اگر خواهی در شگفتی ملخ سخن گو، که خدا


به او گوش پنهان، و دهانی متناسب اندامش بخشیده است…




گوش پنهان ملخ


طبق مطالعات اخیر صورت گرفته در زیست شناسی، 

گوش های ملخ شاخک دراز، روی پاهای جلویی و

در برخی گونه ها نیز، بر روی شکم هایشان قرار دارد،

البته آنها شباهتی به گوش انسان ندارند و در واقع، روزنه هایی هستند

که سطح آن ها را پرده ای از پوست پوشانده است و

کمی به طبل گوش داخلی شباهت دارند.

دانشنامه رشد نیز، اندام شنوایی ملخ را تشکیل شده از

یک پرده صماغ کشیده نامیده‌، که به الیاف عصبی حسی متصل است.

و براستی چه کلمه ای جز “اعجاز” برای این سخن،

در عصر فقر تجهیزات پیشرفته تحقیقاتی، می توان بکار برد؟




بسم الله الرحمن الرحیم


موضوع مقاله: اشاره به طیف شنوایی و بینایی در نهج البلاغه


تهیه کننده: بخش اعجاز علمی قرآن (سرکار خانم زمردی، جناب آقای علی نژاد)


شنوایی و بینایی در نهج البلاغه 


در خطبه ۶۵ نهج البلاغه آمده است:


(هر شنونده ای جز خدا در شنیدن صداهای ضعیف کر و


در برابر صدهای قوی ناتوان است و آوازهای دور را نمی شنود.


هر بینندهای جز خدا از مشاهده رنگهای ناپیدا و


اجسام بسیار کوچک بسیار ناتوان است.)


گوش


گوش اندام حسی است که صدا را دریافت می‌کند.

گوش انسان از سه قسمت خارجی، میانی و داخلی تشکیل شده‌ است. 

اختلاف زمان جزئی که در رسیدن صدا به دو گوش وجود دارد ،

به تشخیص جهت صدا کمک می­کند. امواج حرکتی صوت در

گوش به امواج الکتریکی تبدیل و به مغز فرستاده می‌شوند.

گوش انسان قادر است بین ۲۰ تا ۲۰۰۰۰ هرتز را درک کند.

به این محدوده محدوده شنوایی انسان می‌گویند. 

اگر محدوده این امواج کمتر از این مقدار باشد 

امواج فروصوتی و اگر بیشتر از این مقدار باشد امواج فرا صوتی می­گویند.

امواج فروصوتی نیز دارای بسامد کمتر از ۲۰ هرتز هستند

و برخی از حیوانات قادر به شنیدن این صدا­­ها هستند

ولی گوش انسان قادر به شنیدن آنها نیست.

کاربرد امواج فروصوت در سونار زیردریایی­ ها است.

امواج فرا صوتی دارای فرکانس بیشتری از

محدوده شنوایی انسان هستند و گوش انسان قادر به شنیدن آنها نیست

و در جراحی­ها و سونگرافی کاربرد دارند.


http://bavarbaran.ir/wp-content/uploads/2015/12/1-2.jpg

منظور حضرت علی از صداهای ضعیف­تر و

قوی­تر امواج فرو­صوتی و فرا­صوتی بوده است. 

در ادامه حضرت به آواز­های دور اشاره کرده که 

بی­شک معانی و تعابیر متفاوتی می­تواند داشته باشد و

به خود امواج صوتی فراصوت و فرو­صوت هم می­تواند

دلالت کند ولی هر چیزی در جهان هستی از ذرات ریز

گرفته تا ستارگان دارای صدا می­باشند و

این سخن بر این موضوع نیز می­تواند دلالت داشته باشد.

http://bavarbaran.ir/wp-content/uploads/2015/12/2-2.jpg


در نتیجه:


محدوده شنوایی انسان بین امواج فرو صوت

(بسامد کمتر از ۲۰ هرتز) تا فراصوت

(بسامد بیش از ۲۰۰۰۰ هرتز) است و

انسان جز در این بازه توان شنیدن اصوات را ندارد،

صداها دورتر از بازه­های مذکور،

به جز با دستگاه­های پیشرفته قابل دسترس انسان نیست و

چه زیبا مولا علی(ع) ، ۱۴۰۰ سال پیش، این حقیقت را بیان کرده است.


http://bavarbaran.ir/wp-content/uploads/2015/12/3-2-768x576.jpg


چشم


در ادامه خطبه حضرت به رنگ­هایی اشاره کرده که چشم انسان 

قادر به دیدن آن نیست که این موضوع نیز از لحاظ علمی 

یک موضوع تایید شده است. بعضی از رنگ­ها وجود دارد 

که فرکانس­های نوری آنها در چشم انسان همدیگر را خنثی می­کند

و چشم انسان قادر به دیدن آنها نیست. همچنین برخی از

اشعه­های خورشید یا برخی از اشعه ­های دیگر را در فضا

به صورت مستقیم و با چشم مرئی نمی­توان مشاهده نمود و

باید با ابزار­های خاص و تلسکوپ­های قوی مشاهده شوند.


http://bavarbaran.ir/wp-content/uploads/2015/12/4-1-300x190.jpg


طیف مرئی[۱] 


نام بخشی از طیف الکترمغناطیسی است که با چشم انسان قابل رویت و تشخیص است.


طول موج طیف مرئی بین ۳۸۰ تا ۷۵۰ نانومتر و بسامد آن‌ها بین ۴۰۰ تا ۷۰۰ تراهرتز است.


حساسیت چشم انسان به طول موج‌های مختلف الکترومغناطیسی متفاوت است و


چشم انسان به طول موج ۰.۵۵۵ میکرون بیشترین حساسیت را دارد.


حساسیت چشم نسبت به طول موج بسیار حساس است به طوری که


در طول موج‌های ۰.۵۱ میکرون و ۰.۶۱ میکرون حساسیت چشم 


به ۵۰% حساسیت در ۰.۵۵۵ میکرون کاهش پیدا می‌کند.


تشعشعات خورشیدی با طول موج‌هایی کمتر از ۲۹/. میکرون توسط 


لایه اُزن جذب می‌شود و تشعشعاتی که طول موجی بیشتر از ۴/۱ میکرون دارند


توسط بخار آب و گاز کربنیک هوا جذب می‌شوند و به زمین نمی‌رسند.


منحنی حساسیت چشم انسان به نور مرئی نشان‌دهنده این حقیقت است


که چشم انسان با گذشت زمان با شرایط محیط تطبیق یافته است.


حساسیت چشم به شدت روشنایی نیز بستگی دارد، 


به طوری که در شدت روشنایی‌های پایین، منحنی حساسیت به


اندازه ۵۰ نانومتر به سمت فرابنفش جابجا می‌شود.


http://bavarbaran.ir/wp-content/uploads/2015/12/5-2-300x215.jpg


در ادامه خطبه حضرت به اجسام بسیار کوچک اشاره کرده 


که چشم انسان از دیدن آن ناتوان است همانطور که می دانید


همه اجسام از مولکول­ها تشکیل شده­ اند و همه مولکول­ها از


اتم­ها تشکیل شده ­اند و همه اتم­ها از ذرات زیر اتمی و ذرات زیر اتمی


از کوارک­ها تشکیل شده­ اند که با چشم انسان قابل مشاهده نیست 


و برای مشاهده نیاز به میکروسکوپ الکترونی دارد.


نکته جالب این است که همه این علوم در قرن نوزده و بیست تشکیل شده است


ولی مولا علی (ع) هزار چهارصد سال قبل از وجود


امواج فروصوتی و فراصوتی و اتمی و رنگها سخن به میان آورده است.


http://bavarbaran.ir/wp-content/uploads/2015/12/6-2-300x135.jpg


در نتیجه خواهیم داشت:


طبق یافته های علمی، حساسیت چشم انسان نسبت به


تمام موج ها یکسان نبوده و هر طول موج به یک رنگ خاص دیده می­شود


که تنها طول موج­های بین ۴۰۰ تا ۷۸۰ نانومتر برای انسان قابل رویت می ­باشد


و هر چیزی با انعکاس طول موج معینی از آن به رنگ خاصی در می ­آید.


آنچه ما می­ ببینیم محدوده بسیار کوچکی از امواج الکترومغناطیس موجود در عالم است.


 http://bavarbaran.ir/wp-content/uploads/2015/12/7-1-768x576.jpg



پی نوشت مدیر وبلاگ


اینها گوشه ای از اعجاز کتاب ارزشمند مولا علی ع درنهج البلاغه هست و 


در هر صفحه و سطر این کتاب میتوان اعجاز و حکمت ها را به وضوح دید


پیامبر فرموده است من شهر علم هستم و علی دروازه این شهر 


و قطعا علوم نهج البلاغه میراث ارزشمند پیامبر اکرم صلوات الله علیه است که


به ایشان رسیده شخصیتی که از جوانی در محضر پیامبر بزرگ و تربیت شده باشد 


باید هم این چنین حکیم و دانشمند و بزرگ باشد


خطبه های دنیا و دنیا گرایی خداشناسی و خطبه معروف همام 


با تیتر سیمای پرهیزکارن  (خطبه 192)و نامه های ارزشمند ایشان 


همچون وصیت تاریخی ایشان به امام حسن (نامه 31 ) و


سطر سطر حکمتهای ایشان در نهج البلاغه


گنجینه ارزشمند دیگریست که پیشنهاد میکنم 


حتما سر فرصت با حال معنوی خوب بخوانید و استفاده کنید 


********


و چه زیبا گفت شاعر بزرگ شهریار



دل اگر خداشناسی همه در رخ علی بین


به علی شناختم من به خدا قسم خدا را


**************