بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع مقاله :

اعجاز عددی قرآن


مقدمه :

اعجاز عددی قرآن، یکی از شگفتی های نوظهور قرآن در عصر ریاضی و کامپیوتر می باشد ولیکن این بخش از اعجاز حیرت آور قرآن  به دلیل انحرافاتی که در دکتر رشاد خلیفه مصری( مطرح کننده نقش عدد ۱۹ در قرآن) ایجاد شده بود، نه تنها از طرف آتئیستها مورد نقد قرار میگیرد و بطور کامل رد می شود بلکه بعضا از نظر مسلمانان هم مورد نقد قرار میگیرد. در مقاله پیش رو مقدمه ای از این مبحث فوق العاده قرآن را بیان می کنیم و امید داریم متفکران با مطالعه مقاله مختصر فعلی و تحقیق و تفکر در بخش حیرت آور این بخش از اعجاز قرآن، به بینش و اطلاعات کافی دست یابند و در اطلاع رسانی به موافقین و مخالفین همکاری نمایند. در سایت باورباران نمونه ای از مقاله های اعجاز عددی قرآن، همراه با محاسبات دقیق و حتی بصورت دستی و با ارائه اسناد قوی انجام گرفته است که نمونه فوق بشری آن در آیه “بسم الله الرحمن الرحیم” (۱) می باشد،

چرا زبان ریاضی و نقش اعداد در قرآن، دارای اهمیت می باشد؟

۱. زبان ریاضی، زبان جهانی است، انسان­ها اهل هر کجای زمین باشند و پیرو هر آیینی باشند و به هر زبانی تکلم کنند و از هر نژادی باشند، در معادلات ریاضی و نتایج چهار عمل اصلی متفق القولند.

۲. زبان ریاضی برخلاف زبان کلمات قابل تفسیر و تاویل و ترجمه نیست، اما و اگر بر نمی­دارد، شرط نمی­ پذیرد، نه نسبی هستند و نه مبهم، نمی­ توان گفت ۴ بودن حاصل­ ضرب ۲ در ۲ را مشروط به قضیه ی دیگری کرد و برای آن کلماتی چون اما و اگر و چنانچه به کار برد.

۳. دلیل سوم اینکه زبان ریاضی از دقت بیشتری برخوردار است و اندازه­ گیری زمانی یا مکانی دقیقی را میسر می­ کند.

 

روزگاری، ناقه صالح، اعجاز بوده اما ناقه دوران ما معجزه ریاضی قرآن است. همانطور که مشرکین مکه، در مقابل ذوق ادبی قرآن مبهوت شده بودند، پس باید معجزه جاوید همه زمانها در قرن کامپیوتر و الکترونیک به طریقی دیگر خود بنمایاند، زیرا که قرآن آخرین کتاب خدا برای جامعه بشریت است و صد درصد باید دلیل محکمی برای آسمانی بودن خود در قرن کامپیوتر داشته باشد.

نقش اعداد، به ویژه عدد ۱۹،  با استناد به تاکید خداوند در قرآن:

34

تاکید قرآن بر اهمیت عدد ۱۹ در آیه های ۳۰ و ۳۱ مدثر

آیه ۳۰: «عَلَیْهَا تِسْعَهَ عَشَرَ»

(نوزده نفر (از فرشتگان عذاب) بر آن گمارده شده‌اند!)

سوره مبارکه مدثر آیه ۳۱: 

« وَمَا جَعَلْنَا أَصْحَابَ النَّارِ إِلَّا مَلَائِکَهً وَمَا جَعَلْنَا عِدَّتَهُمْ إِلَّا فِتْنَهً لِّلَّذِینَ کَفَرُوا لِیَسْتَیْقِنَ الَّذِینَ أُوتُوا الْکِتَابَ وَیَزْدَادَ الَّذِینَ آمَنُوا إِیمَانًا وَلَا یَرْتَابَ الَّذِینَ أُوتُوا الْکِتَابَ وَالْمُؤْمِنُونَ وَلِیَقُولَ الَّذِینَ فِی قُلُوبِهِم مَّرَضٌ وَالْکَافِرُونَ مَاذَا أَرَادَ اللَّهُ بِهَذَا مَثَلًا کَذَلِکَ یُضِلُّ اللَّهُ مَن یَشَاءُ وَیَهْدِی مَن یَشَاءُ وَمَا یَعْلَمُ جُنُودَ رَبِّکَ إِلَّا هُوَ وَمَا هِیَ إِلَّا ذِکْرَى لِلْبَشَرِ»

(ماموران دوزخ را فقط فرشتگان (عذاب) قرار دادیم، و تعداد آنها را جز برای آزمایش کافران معیّن نکردیم تا اهل کتاب [= یهود و نصاری‌] یقین پیدا کنند و بر ایمان مؤمنان بیفزاید، و اهل کتاب و مؤمنان (در حقّانیّت این کتاب آسمانی) تردید به خود راه ندهند، و بیماردلان و کافران بگویند: «خدا از این توصیف چه منظوری دارد؟!» (آری) این گونه خداوند هر کس را بخواهد گمراه می‌سازد و هر کس را بخواهد هدایت می‌کند! و لشکریان پروردگارت را جز او کسی نمی‌داند، و این جز هشدار و تذکّری برای انسانها نیست!)

 

آفریننده ذوالجلال و عظیم الشأن با آیه ۳۱ سوره مدثر به ما یاد می ‏دهد که چرا عدد ۱۹ را انتخاب کرده است و پنج دلیل زیر را بیان می‏ فرماید :

۱)  بی ایمانان را آشفته سازد.

۲)  به خوبان یهود و نصارا اطمینان دهد که قرآن آسمانی است.

۳)  ایمان مؤمنان را تقویت نماید.

۴)  تا هر گونه اثر شک و تردید را از دل مسلمانان و خوبان یهودیت و مسیحیت بزداید.

۵)  تا منافقین و کفار را که سیستم اعدادی قرآن را قبول ندارند رسوا سازد.

خداوند متعال در آیه ۲۸ سوره مبارکه جن می‌فرماید:

«لِیَعْلَمَ أَن قَدْ أَبْلَغُوا رِسَالَاتِ رَبِّهِمْ وَأَحَاطَ بِمَا لَدَیْهِمْ وَأَحْصَى کُلَّ شَیْءٍ عَدَدًا »

( و [خداوند] هر چیزی را به عدد شماره کرده است.)

که این شمارش شامل سوره ها،آیات، حروف و حتی حرکات قرآن نیز می باشد.

اولین بیان کنندگان اعجاز عددی قرآن :

عبد الرزاق نوفل و رشاد خلیفه (بیوشیمیست مصری تبار آمریکایی)،جز اولین کسانی بودند که بحث اعجاز عددی قرآن را مطرح کردند که در این بین تحقیقات نوفل در مورد تساوی تعدادی از کلمات در قرآن بوده و نظریه رشاد خلیفه بیان کننده نقش عجیب عدد ۱۹ در قرآن

رشاد خلیفه با انتقال کلیه آیات قرآن در کامپیوتر و بررسی ها متعدد و با الهام از آیات ۳۰ و ۳۱ مدثر متوجه روابط شگفت عددی ۱۹ در قرآن گردید که با نظم خاصی چیدمان شده اند.این کشفیات در حدود سال ۱۹۷۴ میلادی صورت پذیرفت که خود این عدد شامل نکته جالب توجه ای می باشد.

۱۹۷۴ شامل دو عدد ۱۹ و ۷۴ می باشد که عدد ۷۴ را می توان به نوعی ۷۴ امین سوره قرآن یعنی مدثر در نظر گرفت که رمز ۱۹ قرآن در آن کشف گردیده است.

نکته قابل ذکر اینکه، رشاد خلیفه در ادامه اکتشافات خود، دچار اشتباهاتی گردید که از جمله بزرگترین آنها حذف دو آیه آخر سوره توبه به دلیل اینکه با روابط اکتشافی ایشان سازگار نبود  و این یعنی زیر سوال رفتن عدم تحریف قرآن. رشاد خلیفه معتقد بود این دو آیه توسط اصحاب پیامبر و در وصف پیامبر به آن اضافه شده است که امروزه این دو آیه در قرآن های آمریکایی حذف می باشد.

 

تفاوت قرآن مسلمانان با قرآن آمریکایی

(که بر اساس نظریه رشاد خلیفه می باشد)

در تعداد آیات سوره توبه می باشد.

35

36

حال سوال اینجاست: این مورد اختلافی چگونه باید رفع شود و تفاهم ایجاد شود؟ اینکه کلا سیستم ریاضی کشف شده ایشان را که در موارد بسیار زیادی درست می باشد نادیده فرض کنیم، درست است؟

یا اینکه باید تلاش کنیم جوابی مناسب بر اساس همان سیستم ریاضی کشف شده و بی ­نهایت کشف نشده، قرآن ارائه کنیم؟

آیا انحرافات ایجاد شده توسط رشاد خلیفه، دلیلی بر انکار اصل موضوع اعجاز عددی قرآن می تواند باشد؟

جواب این سوال، توسط یکی از اساتید اهل فن و توانمند در باب اعجاز عددی داده شده است که با کشف هزاران فرمول و قاعده منظم از عدد ۱۹،  اثبات می کند که اتفاقا با وجود این دو آیه نظم عددی قرآن برقرار می گردد.

37

استاد محمد تقی واحدیان ، ایشان در کتابی با عنوان «تحدی ریاضیاتی قرآن کریم با سایر کتب» با دلایل متقن ثابت می کند که اتفاقا اگر دو آیه‌ای که رشاد خلیفه عنوان کرده است، حذف شود نظم عدد ۱۹ بر هم خواهد خورد.

40

 

ایشان می فرمایند:

 اکنون که تمامی سایت‌های اینترنتی و شبکه‌های ماهواره‌ای منسوب به وهابیّت، شیعیانِ علی(ع) را متهم به تحریف قرآن می‌کنند و ما می‌خواهیم نظر اجماع شیعی را در باب دامنه تحریف‌ ناپذیری قرآن ـ تا حد شماره سوره و آیه ـ و نیز زمان و نحوه جمع‌آوری و ترتیب سوره‌های آن و بیان اصل تحدی ریاضیاتی قرآن، با کمک از اعجاز عدد ۱۹ را ارائه کنیم و این کتاب اقدامی در همین راستا محسوب می‌شود.

بررسی اعجاز عددی قرآن و کشف بالای هزار فرمول و رابطه منظم عدد ۱۹ در قرآن با استفاده از جدول M& N & D توسط استاد واحدیان صورت پذیرفته است.

41

42

مراجع تقلید از جمله آیت الله مکارم شیرازی و

علمای تفسیر نمونه در مورد کشفیات رمز ۱۹ توسط رشاد خلیفه

(آیه ۱ سوره آل عمران) و بحث اعجاز عددی قرآن،

نظریات در خور توجهی بیان داشتند:

۱)  رسم الخط اصلی قرآن را حفظ کنید.

۲)  نتیجه این تحقیقات می تواند دلیل دیگری بر عدم تحریف قرآن باشد.

۳)  اشارات پر معنی در بسیاری از سوره های قرآن که با حروف مقطعه آغاز می شود.

حروف قرآن مجید که در طى ۲۳ سال بر پیامبر (ص) نازل شده حساب بسیار دقیق و منظمى دارد و هر­یک از حروف الفبا با مجموع حروف هر سوره داراى یک نسبت ریاضى کاملا دقیق است.

شکی نیست که بررسی­ هاى دانشمند مزبور چون در آغاز راه است خالى از نقایصى نیست که باید با حوصله تمام به وسیله دانشمندان دیگر تکمیل گردد.

قابل ذکر است که گالیله نیز از جمله دانشمندانی بود که نظریات وی در ابتدا دارای مخالفان بسیاری بود، در حدی که قصد اعدام ایشان را داشتند ولیکن مدت زمانی بعد علم تایید کننده نظریات گالیله بوده است.

43

حال برگردیم به حدود صد سال پیش، شبیه این اتفاق میشه گفت در مورد رشاد خلیفه به طرز بسیار بدتری اتفاق افتاد که توسط مخالفانش به قتل رسید.

نکته ای مهم:

چه بسا شاید اگر رشاد خلیفه زنده می ماند و تحقیقات خود را تکمیل می کرد، امروزه به بینش استاد واحدیان می رسید و با همان اعجاز عدد ۱۹، عدم حذف دو آیه آخر سوره توبه و در نهایت عدم تحریف پذیری قرآن را اثبات می کرد.