بسم الله الرحمن الرحیم


موضوع مقاله :


اعجازی در حال وقوع از قرآن کریم که از صعود انسان

 به آسمان به وسیله نردبان فضایی سخن می گوید!  [۱]

 


آیا تا به حال با خود اندیشیده ای که روزی فرارسد که بتوانی روی نردبان فضایی به سمت بالا صعود کنی و به آسانی در خارج از زمین از آن خارج شوی ؟! [۲]

60

قرآن کریم اشارات متعددی در مورد مسائل مربوط به جهان هستی دارد که در زمان نزول این کتاب مقدس احدی تصور آن را نمی کرد و از جمله این اشارات ظریف می توان به صعود به آسمان اشاره کرد.

خداوند سبحان در قرآن کریم و در این مورد می فرماید:

( و اگر ما دربی از آسمان بر آنان می گشودیم تا پیوسته در آسمان بالا روند، باز می گفتند: همانا چشمان ما بسته شده است؛ بلکه ما گروهی جادو شده ایم.) ( سوره حجر آیات ۱۵ – ۱۴)

در حقیقت این آیه کریمه بر امکان صعود بشر به سوی آسمان تاکید دارد و این حالت صعود تا جایی ادامه دارد که در آن منطقه چشم ها قادر به دیدن چیزی نیست و خواب و رؤیا از بین نمی رود و البته در عصر فضا این حالت به طور عملی به وقوع پیوست و انسان به خارج از اتمسفر راه یافت و تاریکی محض را مشاهده کرد؛ یعنی همان ظلماتی که زمین را احاطه کرده است و به این ترتیب مشخص شد که روز فقط لایه بسیار کوچکی را در برگرفته است.

61

 ولی آیه دیگری نیز داریم که به تکنولوژی صعود به آسمان و امکان این کار از طـریق نردبان فضایـی اشاره می کند:

( و چنانچه دوری کردن آنها ( از اسلام و قرآن ) بر تو سخت است، پس اگر می توانی گذرگاهی در زیر زمین یا نردبانی در آسمان بنا کن تا نشانه ای برای آنها بیاوری و اگر خدا می خواست همه را بر طریق هدایت جمع می کرد؛ پس از جاهلان مباش.( سوره انعام آیه ۳۵ )

در این آیه (سُلَّمًا فِی السَّمَاءِ) به معنی نردبانی در آسمان، اشاره ای است به امکان صعود به آسمان از طریق نردبان!

دانشمندان چندین سال است که بر پیشرفته کردن آسانسورها و پله هایی که در ساختمان های عادی به کار گرفته می شوند، تحقیق می کنند که البته این آسانسورها مخصوص انتقال مسافران از زمین به سمت ایستگاه ها و سفینه های فضایی خواهد بود. آنها تاکید دارند که این کشف مهم باب جدیدی را در تاریخ جهان خواهد گشود که با عملی شدن این پروژه می توان به صرف شام یا حضور در سینما در ایستگاه های فضایی اقدام نمود.

سیستم مذکور برای بشر این امکان را فراهم می آورد که در سریعترین زمان، کمترین هزینه و با بیشترین امنیت حتی از وسایل نقلیه کنونی مثل موشک ها بتواند به فضا راه یابد.

62

سایت ناسا

 دانشمندان در این راسـتا نیاز دارند تا به ماده ای بسیار سبک دسـت پیدا کنند که از مـواد شناخـته شده ای که در حال حاضر در زمین موجودند، بسیار قویتر باشد. البته در این راه مشکل هایی وجود دارد که چاره ای جز حل آنها نیست. به طور مثال حفاظت از این نردبان فضایی از زباله های فضایی مثل قطعات ماهواره ها و سفینه های فضایی که در مداری به دور زمین می چرخند.

63

شاید برخی از کسانیکه در قرآن عظیم شک دارند بگویند که فکر صعود به آسمان از طریق نردبان فضایی قبل از نزول قرآن مطرح شده است و بر حسب عادتشان بگویند که محمد صلی الله علیه و آله و سلم این ایده و فکر را از پیش خود بافته است! در این راستا و برای اینکه مجالی به القائات شیطان ندهیم، این نکته را مورد اشاره قرار می دهیم که دانشمندان تاکید می کنند اولین کسی که ایده صعود به آسمان را از طریق نردبان فضایی مطرح کرد:

نویسنده علمی- تخیلی “Arthur C Clarke” در سال ۱۹۷۹ میلادی بود که در کتابش Fountains of Paradise آن را برای نخستین بار عنوان کرده بود. (این مقاله هم اکنون در سایت مجله telegraph  موجود است) [۳]

پس بنابراین می بینیم که قرآن کریم در ۱۴ قرن قبل در”ایده صعود به آسمان از طریق نردبان فضایی” از این دانشمند سبقت گرفته است؛ آنجا که می فرماید:

(پس اگر می توانی گذرگاهی در زیر زمین یا نردبانی در آسمان بنا کن تا نشانه ای برای آنان بیاوری.


(سوره انعام آیه ۳۵)


این آیه کریمه قرآن کریم غیر از ایده نردبان فضایی، ایده دیگری را نیز مطرح نموده است و آن حفر تونلی بسیار عمیق در زیر زمین می باشد ( فَإِنِ اسْتَطَعْتَ أَنْ تَبْتَغِیَ نَفَقًا فِی الْأَرْضِ )  که از طریق آن می توان به اعماق بسیار طولانی زمین سفر کرده و مسافتهای بین قاره ها را به آسانی پیمود!

64

لازم است همگی بدانیم که آنچه قرآن کریم مطرح می کند حق است و در قرآن تخیلات علمی یا افسانه و اوهام آنطور که برخی مشککین قرآن عنوان می کنند وجود ندارد. به طور مثال قرآن گفتگوی مورچه ها را یادآوری می کند و امروزه در عمل دانشمندان ثابت کرده اند که مورچه ها فرکانس هایی صوتی از خود صادر می کنند که از طریق آن با هم نوعان خود صحبت می کنند؛ یا اینکه قرآن کریم حرکت خورشید را در آیات متعدد بیان می کند که اثبات گردیده است، یا در جایی دیگر قرآن مجید در مورد موج های عمیقی در اعماق دریا سخن به میان آورده است و امروزه می دانیم که این امواج بدون هیچگونه شکی وجود دارند؛ یا اینکه از وجود دود در جهان هستی و کهکشان ها صحبت به میان آمده است و می بینیم که دانشمندان اختر شناس با تلسکوپ هایی پیشرفته وجود این دود و گاز های بین ستاره ای را کشف کرده اند.

و اینچنین است که قرآن کریم در مورد مطلبی سخن نمی گوید مگر اینکه دیر یا زود صحت و درستی آن از طریق علم به اثبات می رسد.

بنابراین وقتـی قرآن از آن حالـت سختی و تنگـی که انسان را مـوقـع صعود به آسمان آزار مـی دهد صحبت می کند، از تصور محمد صلی الله علیه و آله و سلم سخنی به میان نمی آورد و این یک مثال خیالی نیست؛ بلکه آن مثالی واقعی است که تحقق آن امکان پذیر می باشد. خدا  در این مورد در آیه زیر که خود اعجازی دیگر از قرآن می باشد، می فرماید:

( پس کسی را که خداوند بخواهد هدایت کند سینه اش را برای (پذیرش) اسلام می گشاید و کسی را که بخواهد گمراه کند سینه اش را به شدت تنگ می کند و در سختی قرار می دهد؛ گویی اینکه می خواهد به آسمان بالا رود؛ اینچنین خداوند پلیدی را بر کسانی که ایمان نمی آورند قرار می دهد. )   ( سوره انعام آیه ۱۲۵ )

65

 این روش ما را به سـوی راهـی جدید راهنمایـی مـی کند؛ یعنـی تمام مثال هایـی که قـرآن کریم مـی زند مثال هایی حقیقی هستند که قابل انطباق با واقعیت می باشند. بنابراین قرآن درب های جدیدی را برای تحقیق و پژوهش به سوی ما می گشاید و تمام آنچه که در قرآن آمده است، واقعی و قابل تحقق است.

( پس وای بر آنها که به خاطر قساوت قلب هایشان از یاد خدا (غافل هستند)؛ آنها در گمراهی آشکاری هستند.)

( سوره زمر آیه ۲۲ )

 و در پایان:

به طور قطع ایده نردبان فضایی هنگامی که تحقق یابد (ان شاء الله) این نوید را می دهد که قرآن اولین کتابی است که در مورد این پدیده علمی سخن به میان آورده است و جا دارد اشاره کنیم که شکل این نردبان نیز باید پیچ در پیچ و غیر مستقیم باشد.

زیرا که خداوند متعال می فرماید( یعرجون ) یعنی در خط منحنی و پیچ در پیچ صعود می کنند. ( الله اعلم )

شکی نیست که این معجزه قرآنی به حقانیت این کتاب عظیم گواهی می دهد و از خدا می خواهیم که علم سودمند را روزی ما قرار دهد و با این قرآن بینا نماید که همانا او بر هر کاری تواناست.

 منابع: 

۱)   صعود انسان به آسمان به وسیله نردبان فضایی

۲)   آسانسور فضایی

۳)   مقاله روزنامه تلگراف

4)موسسه باور باران